2018年9月30日星期日

蒌叶~(荖葉)的功效与作用.Medicinal Benefits Of Betel Leaf. MANFAAT DAUN SIRIH.

据明代李时珍在《本草纲目》中说,蒟酱有破痰积、治心腹虫痛、胃弱虚泻、霍乱吐逆,解酒食味,散结气、治牙痛等作用。

蒌叶(学名:Piper betle),又叫做蒌子、蒟酱、荖叶、荜茇、荖藤、槟榔叶、青蒟、芦子、大芦子、槟榔蒟、槟榔蒌


蒌叶富含挥发油,内含胡椒酚、蒌叶酚、烯丙基焦性儿茶酚、香荆芥酚、丁香油酚、对一聚伞花素、18-桉叶素、丁香油酚甲醚、石竹烯、毕澄茄烯、未定倍半萜等,以及多种游离氨基酸、抗坏血酸、苹果酸、草酸、葡萄糖、果糖、麦芽糖、葡萄糖醛酸等营养成分.

茎、叶、果实:辛、微甘,温。
功效
祛风散寒,行气化痰,消肿止痒。

归经:归肺、大肠经。
主治
风寒咳嗽,支气管哮喘,风湿骨痛,胃寒痛,妊娠水肿;外用治皮肤湿疹,脚癣。



1
治鸡咳方:蒌叶7片,糖冬瓜5钱,清水一碗半,煎成半碗,温服。
2、治风寒咳嗽经验方:番鬼柠檬叶20片、干青蒟1钱,清水二碗,煎成大半碗,日服.

黃花酢醬草的功效与作用.Oxalis corniculata uses.Manfaat Tanaman Semanggihttps://www.youtube.com/watch?v=N5CVaVv88DY

火炭母的功效与作用。polygonum chinense medicinal uses Manfaat sembuluh


地胆头,的功效很多人不知道!!(Elephantopus scaber L.Tapak liman

(生姜)神奇秘方,治水咳,脾胃不好.一步一步做给你看。DIY. Treat flu ,Cold cough. The Making of Ginger Juice.

穿心莲(苦草)。90%回缩至正常!肝炎 和螺旋体病人一定要知道。Daun Hempedu bumi

白鹤灵芝草的功效。Rhinacanthus nasutus ~Snake jasmine medicinal uses


Medicinal Benefits Of Betel Leaf.
here is an estimated total of 1200 species of Piper in the pantropical and neotropical regions.

Betel leaf, or Paan, is a pretty commonly used leaf in India. Though its primary purpose is to be used as a mouth freshener, many people also use it for the numerous health benefits that it provides. It is really good for people suffering diabetes as it can regulate their glucose levels. It lowers your cholesterol and protects your heart. It has strong anti-cancer and anti-mutagenic compounds in it and can lower the risk of developing cancer. It has anti-microbial properties that can protect you from minor bacterial and fungal infections. It can help heal wounds, especially burn wounds. Betel leaves are also known to combat depression and can put you in a light, happy mood. They are great for your oral health as they not only fight bad breath but also help with protecting you from bacterial infections. It can prevent and control asthma. It is great for your gastric system. It can also be used to prevent malaria.

Nutritional Value of Betel Leaf
Health Benefits of Betel Leaf
It is good for diabetes
It lowers your cholesterol
It is an anti-cancer agent
It has anti-microbial properties
It helps heal wounds
It helps with asthma
It helps with depression
It improves oral health
It protects your gastric system

蒌叶的功效
抗菌:蒌叶含有萎叶酚,它的水提物对于某些真菌有良好的抑制作用。止咳:它能减轻咳嗽,对于支气管哮喘有很好的缓解作用。杀灭原虫:它的挥发油能杀灭原虫,可以起到抵抗寄生虫的功效。祛风散寒:它能改善因风寒而引起的各种不适症状。1、抗菌
蒌叶中含有萎叶酚,它的水提物对于某些真菌有良好的抑制作用,如金黄色葡萄球菌、变形杆菌和大肠杆菌。
2、止咳
蒌叶能起到止咳平喘的功效,用水煎制服用能减轻咳嗽的症状,对于支气管哮喘有很好的缓解作用。

3、杀灭原虫
蒌叶的挥发油能杀灭原虫,可以起到抵抗寄生虫的功效。不仅如此,它还能作为干果食用。
4、祛风散寒
用蒌叶与其它中药材煎水,服用后能起到祛风散寒的功效,能有效改善因风寒而引起的各种不适症状。

ersebut di seluruh muka anda yang berjerawat secara rata. Diamkan selama 30 minit, kemudian bilas wajah anda mengunakan air suma.
Langkah – langkah merebus daun sirih untuk diminum:
Sediakan 2 – 3 helai sirih, panaskan air dan masukkan daun sirih tersebut, setelah air mendidih. Ambil daun sirih tersebut dan gunakan pengisar untuk blend daun sirih itu. Selepas itu, tapiskan ampas daun sirih itu, jika anda tidak gemar dengan rasa pahit air daun sirih, letakkan 1 sudu madu untuk mengurangkan rasa pahit. Bagi mendapatkan hasil yang cepat, amalkan minum air daun sirih setiap hari.

Kavikol dalam daun sirih mampu membunuh bakteria yang ada pada kulit wajah, sekaligus merawat kulit bermasalah dan berjerawat.

3. Mengubat Penyakit Asma
Penyakit asma merupakan penyakit keturunan dan penyakit ini berbahaya yang boleh dibawa walaupun ia bukan jenis penyakit yang kronik seperti diabetis dan jantung. Namun, penyakit ini akan mengakibatkan rutin harian terganggu kerana apabila terjadinya asma anda akan mengalami sesak nafas, sukar untuk anda melakukan aktiviti yang berat dalam jangka masa yang panjang serta anda akan berasa nafas anda pendek dan sukar untuk bernafas seperti biasa.


Bagi anda yang mempunyai penyakit asma, rebusan daun sirih dapat menbantu anda mengatasi gejala -gejala disebabkan asma.
Langkah – langkah menyediakan rebusan daun sirih untuk penyakit asma:
Sediakan 4 – 5 helai daun sirih, rebus daun sirih tersebut dengan mengisi 2 gelas hingga mendidih. Pastikan anda minum rebusan tersebut secara rutin, minum 2 – 3 kali sehari, tidak kira anda mengalami asma atau pun tidak.
Minum air rebusan sirih 2 – 3 kali sehari untuk mengatasi gejala-gejala asma

4. Mengatasi masalah bau badan
Masalah bau badan adalah masalah umum tidak kira lelaki mahupun wanita. Untuk menangani masalah ini, air rebusan daun sirih ini adalah salah satu alternatif untuk masalah ini.
Bau badan yang disebabkan pertumbuhan bakteri bercampur peluh berlebihan sehingga menimbulkan aroma yang tidak enak. Daun sirih mempunyai anti septik yang mampu menghilangkan bau badan.
Langkah – langkah menyediakan rebusan daun sirih untuk mengatasi bau badan:
Sediakan 3 – 4 daun sirih yang masih segar. Cuci daun sirih tersebut hingga bersih dan pastikan tidak ada kotoran yang melekat. Selepas itu, rebus daun sirih tersebut hingga mendidih kemudian angkat dan biarkan air rebusan daun sirih tersebut mengikut suhu bilik.

Kemudian tapis air tersebut dan minum. Anda boleh menambah madu atau gula untuk mengurangkan rasa pahit rebusan daun sirih. Amalkan minum rebusan daun sirih ini pada waktu malam untuk dua kali seminggu.
Minum rebusan daun sirih pada waktu malam untuk kurangkan bau badan

5. Mengubati Keputihan dan Kegatalan pada Bahagian Sulit Wanita
Keputihan adalah normal bagi wanita, namun jika keputihan yang menimbulkan rasa tidak selesa dan gatal, masalah ini harus di atasi kerana ini boleh mengakibatkan jangkitan di bahagian Miss V anda.


Masalah seperti ini, anda boleh gunakan daun sirih untuk mengatasi ini, dengan kandungan minyak atsiri, anti septik semulajadi serta anti mikroba yang dapat membasmi kuman dan bakteri penyebab keputihan tak normal.
Langkah – langkah menyediakan air rebusan untuk mengubati keputihan dan kegatalan pada bahagian Miss V;
Sediakan 5 – 10 helai duan sirih, rebus daun sirih tersebut dengan air berukuran 500 ml bersih sehingga mendidih. Kemudian biarkan air rebusan daun sirih tersebut hingga suhu bilik dan tapis hampas daun sirih itu, gunakan air rebusan tersebut untuk di Miss V anda. Lakukan 2 kali sehari sehingga keputihan dan kegatalan hilang.










没有评论:

发表评论

香兰叶治痛风方法和种植方法.Pandan leaf.

你知道为什么那么多印度人和马来人喜欢香兰叶吗? 香兰叶也称为班兰叶(Pandan leaf),又名七叶兰,香林投、碧血树. 在东南亚一带,如:泰国,新加坡和马来西亚是很常见的食材,有一股澹澹的清香味道。很普遍,到处都可以买得到。 通常华人用它来煮糖水如:清汤,薏米糖水、番薯(红薯...

草药