2019年10月28日星期一

吃红毛丹对身体有什么好处?红毛丹有什么营养价值. Amazing Benefits Of Rambutan.Kebaikan Makan Rambutan .

红毛丹属于热性的水果,所以很容易上火,不能多吃,特别是一些高血压啊或者是便秘的人群要注.
红毛丹热量颇高,能增强疾病扣抗力、补充体力,改善下痢及腹部寒凉不适。


紅毛丹学名:Nephelium lappaceum
红毛丹,因为外形酷似长毛的荔枝,味道也与荔枝相似,故又名毛荔枝,也叫韶子、红毛果、红毛胆、毛龙眼,
还有人称它为中国岭南的荔枝,更有毛荔枝的别名。

红毛丹含有丰富的维生素如维生素A,维生素B、维生素C,和丰富的矿物质如钾、钙、镁、磷等,

红毛丹味甘酸,性温,有生津益血,健脾止泻,温中理气,降逆等功效,能够治疗贫血、脾虚久泻、气虚胃寒。

红毛丹副作用:
红毛丹属温性水果,多吃容易生热上火,故平常有口干舌燥、扁桃腺发炎、脸长青春痘、高血压、牙周病、口臭强烈、便秘、痔疮、热咳等热性病者不宜多吃。
红毛丹的作用
  1.增强免疫力:红毛丹含有大量的维生素和矿物质,它具有提高身体免疫力的作用。
  2.润肤养颜:红毛丹中的维他命C含量很高,对肌肤有着滋养的作用,还有美发的功效。
  3.改善头晕:红毛丹含有丰富的铁元素,对于头晕、低血压具有很好的治疗功效。


4.杀死寄生虫
除了营养价值,红毛丹还提供治疗功能。 食用这样的水果有助于杀死肠道寄生虫,有助于缓解腹泻和发烧的症状。

关於w yestv 视频
👉你一定会学到很多可以帮助自己也可以帮助你最爱的人。
👉分享给朋友会得到贵人帮助
👉一个分享可能改变他一生可能救了他人,功德無量自己都不知道。

👉支持w yestv 视频教学,你可以👇❤订阅、按赞、分享

💙商业合作事项请电邮至
⏺️For Business Inquiries: 

ic_launcher.png

芒萁的功效与作用。 Dicranopteris linearis uses.Manfaat rumput Resam.

羅望子的功效与作用. Tamarind benefits .kegunaan Asam Jawa

[長穗木 ]功效与作用.Medicinal uses of ( Blue porterweed ) Stachytarpheta jamaicensi . Pecut Kuda.

皇宮菜(木耳菜)的功效与作用.Health Benefits Of Basella Or Malabar spinach..

秋葵。(羊角豆)水做法,一步一步做给你看。

翅果鐵刀木(翅荚决明)的作用。 Health benefits of cassia alata.Kegunaan Pokok gelenggang.


诺丽果(海巴戟)叶营养和功能 Medicinal Benefits Of Morinda Citrifolia leaves Khasiat Daun Mengkudu.


If  your wife or daughter  morning sickness During pregnancy, mothers often experience dizziness and nausea. Rambutan can be one of the solutions to relieve this morning sickness because it tastes sweet.

Rambutan is rich in vitamins such as vitamin A, vitamin B, vitamin C, and rich minerals such as potassium, calcium, magnesium, and phosphorus.Rambutan taste Sweet to sour, sweet and delicious.


some people say  eat Rambutan is cool fruit. some people say  Rambutan is hot fruit.Rambutan is rich in vitamins such as vitamin A, vitamin B, vitamin C, and rich minerals such as potassium, calcium, magnesium, and phosphorus.
Rambutan taste Sweet to sour, sweet and delicious.some people say eat Rambutan is cool fruit. some people say Rambutan is hot fruit.which one is right? the main point is  time plucking rambutan.if the   rambutan are taken from before the sun is known, the fruit is good sweet and delicious.it cooling the body.If rambutan plucking direct sunlight the fruit is eaten it can be hot quickly if you eat a lot of will cough.

Traditional Chinese medicine Believe that  rambutan good for blood circulation helps,Stop diarrhea, reduce the effect, etc.It can treat anemia, spleen and diarrheaIf you have dry mouth, inflammation of the tonsils, face acne, high blood pressure, periodontal disease, strong bad breath, constipation, hemorrhoids, should not eat more rambutan

Rambutan contains a lot of vitamins and minerals, which have the effect of improving the body's immunity.

The high content of vitamin C in rambutan has a nourishing effect on the skin and the effect of hairdressing.

Rambutan is rich in iron and has a good therapeutic effect on dizziness and hypotension.

In addition to its nutritional value, Rambutan also provides therapeutic functions. Eating such fruits helps to kill intestinal parasites and helps relieve symptoms of diarrhea and fever.


A study in China mentioned that rambutan skin contains antidiabetic components.In the study, several diabetic rats were induced with phenolic extract of rambutan skin. The results showed a decrease in blood glucose levels.

Many people who do not know rambutan leaves are also very useful for women and men who want to look fresh and attractive.Its use is very simple and not complicated as it simply brushes the leaves with water and soaks on the hair for 10 to 15 minutes before washing. The result is that you can fix hair and hair problems.

1.Kebaikan Jika Makan Rambutan Untuk Kesihatan
  • Antioxidan yang tinggi

antioxidan membantu melawan pembentukan radikal bebas dalam badan, mencegah tekanan oksidatif dan melindungi sel-sel daripada kerosakan. Bukan itu sahaja, tetapi beerapa penyelidikan juga menunjukkan bahawa antioxidan boleh memainkan peranan dalam pencegahan penyakit dan boleh mengurangkan penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis.
  • Meningkatkan tenaga
Karbohidrat dan protein dalam rambutan membantu untuk meningkatkan tenaga dan mengelakan perut kembung. Rambutan ini juga kaya dengan air yang membantu mendapatkan kembali tenaga yang hilang dan menghilangkan dahaga.
  • Membunuh parasit
Selain faedah nutrisi, rambutan juga menawarkan fungsi teraputik. Pengambilan buah-buahan seperti ini boleh membantu untuk membunuh parasit yang ada pada usus dam membantu melegakan gejala-gejala cirit birit dan demam.
Melembabkan kulit
Selain daripada kesihatan dalaman, rambutan juga berfungsi untuk kulit lembut. Kandungan airnya yang tinggi dapat mwnghidratkan kulit anda, hasil daripada itu kulit anda akan sentiasa lembut dan  licin. Hal ini kerana keupayaannya menyingkirkan radikal bebas dan dapat melindungi badan nada daripada kerosakan aksidatif. Satu lagi, kerana mempunyai vitamin A, elok untuk kulit kusam.
  • Meningkatkan metabolism 

Pelbagai vitamin B yang terdapat di rambutan. Vitamin B adalah salah satu laluan untuk meningkatkan metabolik dalam badan dan membantu untuk bertenaga bertukar dari karbohidrat ke dalam tenaga yang boleh digunakan. Dengan hasil ini, badan akan akan mengekalkan tahap tenaga yang mantap sepanjang hari.
  • Rawatan masalah rambut
Mungkin ramai yang tidak tahu khasiat rambutan ini, bukan sahaja isinya tetapi daunnya juga sangat berguna untuk wanita dan lelaki yang ingin kelihatan rambut segar dan menawan. Kegunaannya sangat mudah dan tidak merumikkan kerana hanya meramskan daunnya dengan air dan lumurkan ke atas rambut selama 10 hingga 15 minit sebelum dicuci. Hasil yang anda dapat memperbaiki masalah rambut dan rambut berkilau.

1. Antidiabetes
Tak hanya dagingnya yang bisa dinikmati, tapi Anda juga bisa mencicip kulit rambutan. Sebuah studi di China menyebutkan bahwa kulit rambutan mengandung komponen antidiabetes.

Dalam studi tersebut, beberapa ekor tikus diabetes diinduksi dengan ekstrak fenolik dari kulit rambutan. Hasilnya menunjukkan adanya penurunan kadar glukosa darah. 

2. Atasi 'morning sickness' ibu hamil

Selama masa kehamilan, ibu kerap mengalami pusing dan mual. Rambutan bisa jadi salah satu solusi untuk meredakan morning sickness ini karena rasanya yang manis. 












没有评论:

发表评论

香兰叶治痛风方法和种植方法.Pandan leaf.

你知道为什么那么多印度人和马来人喜欢香兰叶吗? 香兰叶也称为班兰叶(Pandan leaf),又名七叶兰,香林投、碧血树. 在东南亚一带,如:泰国,新加坡和马来西亚是很常见的食材,有一股澹澹的清香味道。很普遍,到处都可以买得到。 通常华人用它来煮糖水如:清汤,薏米糖水、番薯(红薯...

草药