2017年11月9日星期四

毛野牡丹藤 功效与作用. Koster's Curse ~medicinal uses (clidemia hirta). Kegunaan senduduk bulu.

Clidia hirtaL.D.Don)它是大多数热带地区的一种入侵植物物种,对其他植物造成严重损害。其栖息地与普通居民一样,都具有相似的特征。毛野牡丹藤,叶子上有柔软的羽毛。绿叶表面有光泽,叶子是椭圆形的。叶子宽,尖端锥形。花在小枝的末端呈串状出现。这些花通常是白色或粉红色或粉红色。果实圆润蓬松。年轻时颜色是绿色的,成熟时会变成有光泽的黑色。在这个水果发现的单宁对山羊和绵羊有毒。这种水果的种子可以在土壤中生存长达4年。用法:1.头发的叶子可以用作洗涤肥皂。叶被压碎可以止血。在传统的马来和天然药物中,。由于其长期以来作为治疗细菌感染的传统药物的医疗功能而被选中。野牡丹科植物丹宁酸收入(tanniferous)和贡献者sifatrasa酸味或苦味(涩),因此常用止泻,出血,感染和伤口愈合和产后恢复新鲜.这种植物的根炖已经被用于治疗由于中毒引起的发烧..巴西原产,用这种植物治疗皮肤利什曼病.在传统的民间医学实践和马达加斯加Tanala村,而用于普通感冒和混合叶和根牧场用于胃病.





Keduduk Bulu (Clidemia hirta (L.) D. Don) merupakan sejenis tumbuhan renek yang biasa ditemui tumbuh liar di kawasan semak samun dan belukar. Ia merupakan spesis tumbuhan penceroboh (invasive plant species) di kebanyakan rantau tropika, ia mendatangkan kerosakan teruk pada tumbuhan lain. Habitatnya sama seperti senduduk biasa memandangkan kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang hampir sama. Clidemia hirta (L.) D. Don dari keluarga Melastomataceae satu kumpulan terbesar (taxon) terdiri daripada 200 genus dan kira-kira 4000 spesies dari herba, pokok dan  tumbuhan renek tersebar luas di kawasan tropika.

 Kira-kira 30 spesis dari keluarga tumbuhan ini digunakan bagi tujuan perubatan di Asia-Pasifik Batang dan daunnya mempunyai bulu-bulu halus yang kesat. Permukaan daun berwarna hijau berkilat dan daunnya berbentuk bujur. Daunnya lebar dan meruncing di bahagian hujung. Urat daun kecil dan banyak, membentuk petak di atas daun. Daun dibahagikan kepada beberapa bahagian (selalunya empat) oleh urat daun yang besar seolah-olah pangsa. Bunganya muncul dalam bentuk jambak di hujung ranting. Bunga yang biasa ditemui berwarna putih atau merah jambu cair atau merah jambu muda. Buahnya berbentuk bulat dan berbulu halus. Warnanya hijau ketika muda dan akan menjadi hitam berkilat apabila ranum.  Satu pokok boleh menghasilkan lebih daripada 500 buah dalam satu tahun. 


Tannin yang terdapat didalam buah ini beracun kepada kambing dan kambing biri-biri. Biji benih dari buah ini boleh bertahan di dalam tanah sehingga 4 tahun.“. Kegunaan: 1.    Daun keduduk bulu boleh digunakan sebagai sabun membasuh pingan-mangkuk. 2.    Daun dihancurkan lalu digosokan pada tempat gigitan lintah bagi menghentikan pendarahan. Khasiat: 1.      Dalam perubatan tradisional Melayu dan asli, keduduk bulu digunakan untuk mengubat penyakit sawan. Cara; Kaedah yang digunakan ialah dengan mengambil secekak daunnya dan disapukan dengan minyak kepayang kemudian ditempekkan pada ubun-ubun kanak-kanak tersebut pada setiap pagi sehingga sembuh. 2.      Selain itu ia juga sering digunakan untuk mengubat luka. Cara: Daun dilayukan diatas api dan digentel mengeluarkan getahnya. Getah ini kemudiannya disapukan pada bahagian yang luka. KAJIAN KE ATASCIRI-CIRI ANTIBAKTERIACLIDEMIAHIRTA ABSTRAK Clidemiahirta (L.) D. Don. Dari keluarga Melastomataceae telah dikaji untuk aktiviti anti-bakterianya. Ia dipilih kerana ciri-ciri perubatannya yang telah lama diguna-pakai sebagai ubat tradisional untuk merawat beberapa jangkitan bakteria. 

没有评论:

发表评论

香兰叶治痛风方法和种植方法.Pandan leaf.

你知道为什么那么多印度人和马来人喜欢香兰叶吗? 香兰叶也称为班兰叶(Pandan leaf),又名七叶兰,香林投、碧血树. 在东南亚一带,如:泰国,新加坡和马来西亚是很常见的食材,有一股澹澹的清香味道。很普遍,到处都可以买得到。 通常华人用它来煮糖水如:清汤,薏米糖水、番薯(红薯...

草药